Campus Service
AAUcard
Campus Service
AAUcard
Hvad er et AAUcard?
AAUcard fungerer som adgangskort til Aalborg Universitets bygninger på campus i Aalborg, København og Esbjerg. Dette fungerer enten ved at bruge magnetstriben eller ved hjælp af den indbyggede chip. Hvis der ikke er en magnetstribelæser, skal du blot holde kortet op til nummertastaturet. Efter lukketid bliver du også bedt om at indtaste din pinkode.
AKTIVERING AF KORT
Når du har modtaget kortet, skal du sørge for at aktivere kortet ved at vælge en pinkode:
Er du studerende, skal du klikke her for at oprette en pinkode
Er du ansat, skal du klikke her for at oprette en pinkode
Når du har aktiveret dit kort, er det klar til brug.
ADGANG TIL SPECIELLE OMRÅDER (KONTORER, LABORATORIER M.M.)
Hvis du skal have adgang til andet end bygningerne, fx studieområder eller laboratorier, skal du rekvirere en fuldmagt fra din studiesekretær/laboratorieleder. Fuldmagten afleveres til det lokale Facility Support Team, som efterfølgende tildeler adgang til de nye områder.
NB: Kortet er personligt og må kun benyttes af dig. Det må under ingen omstændigheder videregives eller udlånes til andre. Hvis kortet misbruges, vil det blive spærret.
Dit AAUcard gælder som lånerkort på Aalborg Universitetsbibliotek.
Er du allerede låner?
Hvis du tidligere har været privat låner på universitetsbiblioteket og efterfølgende bliver ansat eller studerende på AAU, vil dit lånerkort blive forsøgt erstattet med dit AAUcard.
Pinkode
Selvbetjening via bibliotekets søgemaskine Primo og selvbetjeningsautomater kræver, at der er oprettet en pinkode. Har du allerede en kode på dit AAUcard, gælder dette også for dit lånerkort. Efter oprettelse/ændring af pinkode kan der gå op til 5 minutter, inden den er aktiv i bibliotekets systemer..
Al henvendelse vedrørende AAUcard som lånerkort, herunder login i bibliotekets søgemaskine Primo, bedes rettet direkte til universitetsbiblioteket.
Som låner på biblioteket er du forpligtet til at følge bibliotekets reglement.
Du skal bruge dit AAUcard ved kopimaskinerne for at frigive dine print, scanne til email eller kopiere.
Alle AAU-brugernavne kan både printe, benytte Follow-You og kopimaskiner.
Har du et AAU-brugernavn, kan du altid foretage login på kopimaskinen med dit AAU-brugernavn og password
Studerende og ansatte kan benytte AAUcard som kopikort. Gæstekort dur ikke.
UniFitness er et træningscenter i Aalborg for studerende og ansatte på Aalborg Universitet og er direkte forbundet til AAU som en forening. For at komme ind i træningscentret skal man tilmelde sig og bruge sit AAUCard.
Studiz er dit digitale studie-ID og kan anvendes som supplement til dit fysiske AAUCard. Appen fungerer som en portal for både online og lokale studierabatter, så du med din smartphone nemt kan finde og opnå opdaterede og unikke studierabatter samt specielle, tidsbegrænsede studie-deals.
Det digitale studie-ID indeholder (i modsætning til det fysiske studiekort) tilmed en sidste gyldighedsdato, og du kan derfor benytte det som bevis for studiestatus hos virksomheder, som efterspørger dette.
Du kan downloade Studiz i App store eller Google Play.
ID-kort
AAUcard bruges af alle studerende og ansatte som ID-kort.
Kortet skal altid bæres, når du som studerende eller ansat opholder dig på universitetets område. Kortet skal kunne fremvises på forlangende, og du kan blive bedt om at forlade bygningen, hvis du ikke er i stand til det. Du skal også bruge dit AAUcard som ID-kort i forbindelse med eksamen.
Du kan i nogle tilfælde blive bedt om at fremvise dokumentation for kortets gyldighed. Dette gør du ved hjælp af en indskrivningsbekræftelse, som kan udskrives via STADS-selvbetjening, eller du kan oprette et digitalt studie-ID via app'en Studiz.
Dit AAUcard er personligt og må kun benyttes af dig. Det må under ingen omstændigheder videregives eller udlånes til andre. Hvis kortet misbruges, vil det blive spærret.
Her kan du oprette eller skifte din Pinkode
AAUcard for studerende
Når du er blevet optaget på studiet, skal du bestille dit AAUcard ved at logge ind i UniStart og uploade et billede under fanen "Bestil AAUcard".
Der er disse krav til dit billede:
- Det skal være vellignende
- Man skal kunne se dit ansigt tydeligt, ligesom på et pasbillede
- Det skal være taget lige forfra
- Du må ikke bære solbriller eller hat
- Billedet skal have en rolig baggrund
- Der må ikke være andre på billedet
- Billedformat skal være .jpg eller .gif
Du skal bestille dit AAUcard hurtigst muligt for at være sikker på at modtage det inden studiestart.
Hvis du allerede har et gyldigt AAUcard, er det ikke nødvendigt at bestille et nyt.
Campus Aalborg
- Alle studerende modtager en mail når deres AAUcard er klar til afhentning.
- Mailen bliver sendt til deres AAU mail.
- I mailen er der oplyst hvor og hvornår de kan afhente deres AAUcard.
Campus København
- Alle studerende modtager en mail når deres AAUcard er klar til afhentning.
- Mailen bliver sendt til deres AAU mail.
- I mailen er der oplyst hvor og hvornår de kan afhente deres AAUcard.
CAMPUS ESBJERG
I perioden fra 1. juli til 1. september:
- Alle studerende modtager en mail når deres AAUcard er klar til afhentning.
- Mailen bliver sendt til deres AAU mail.
- I mailen er der oplyst hvor og hvornår de kan afhente deres AAUcard.
Uden for denne periode vil de studerende blive kontaktet af det lokale supportkontor i Esbjerg.
Specielt for studerende på AAU's efter- og videreuddannelser
Studerende på efter- og videreuddannelser får AAUcard tilsendt til den adresse, der er opgivet ved tilmelding og skal således IKKE afhente kortet.
Når du har modtaget kortet, skal du oprette en pinkode, hvorefter kortet er klar til brug
Er du studerende, skal du klikke her for at oprette en pinkode
Hvis du mister dit AAUcard, skal du hurtigst muligt henvende dig hos et af de lokale Facility Support teams på AAU eller sende en mail til aaucard@adm.aau.dk.
Dit mistede AAUcard vil blive lukket, og der bliver bestilt et nyt til dig.
Husk at angive dit studienummer. hvis du henvender dig på mail.
AAUcard for ansatte
Når du er blevet ansat skal du bestille dit AAUcard på følgende måde:
- Din lokale sekretær eller HR-medarbejder skal oprette dig som ansat på Aalborg Universitet
- Du skal bruge dit AAU-medarbejdernummer - sekretær eller HR-medarbejderen kan oplyse dette
- Du skal efterfølgende kontakte det lokale Facility Support Team og oplyse dit AAU-medarbejdernummer
- Facility Supporterne tager et billede af dig og bestiller dit AAUcard
- Når dit AAUcard er færdigt, bliver der i Aalborg og København sendt en mail til din AAU-mail med oplysninger om hvor du kan hente dit kort.
Når du har modtaget kortet, skal du oprette en pinkode, hvorefter kortet er klar til brug.
Hvis du mister dit AAUcard, skal du hurtigst muligt henvende dig til aaucard@adm.aau.dk eller hos et af de lokale Facility Support teams på AAU.
Dit mistede AAUcard vil blive lukket, og der bestilles et nyt til dig. Når kortet er færdigt, får du en mail med information om hvor du kan hente kortet..
AAUcard - for studentermedhjælpere (ansatte)
Når du er blevet ansat som studentermedhjælper, skal du bestille dit AAUcard på følgende måde:
- Din lokale sekretær eller HR-medarbejder skal oprette dig som ansat på Aalborg Universitet
- Du skal bruge dit AAU-medarbejdernummer - sekretæren eller HR-medarbejderen kan oplyse dette
- Du skal efterfølgende kontakte det lokale Facility Support Team og oplyse dit AAU-medarbejdernummer
- Facility Supporterne tager et billede af dig, og de bestiller dit AAUcard
- Når dit AAUcard er færdigt, bliver det sendt til din arbejdsadresse eller du får besked pr. mail om at hente det på en bestemt adresse.
Når du har modtaget kortet, skal du oprette en pinkode, hvorefter kortet er klar til brug og giver adgang til de fleste bygninger.
Hvis du mister dit AAUcard, skal du hurtigst muligt henvende dig til aaucard@adm.aau.dk eller hos et af de lokale Facility Support teams på AAU.
Dit mistede AAUcard vil blive lukket, og et nyt bestilles til dig. Kortet bliver sendt til din arbejdsadresse i løbet af et par dage.
Gæstekort og leverandørkort
AAUcard
Alle personer med kortere eller længere tids ophold på AAU skal have et AAUcard med billede, også selv om de ikke er aflønnet af AAU. Et AAUcard kan fx anvendes til gæsteforskere eller andre, der ikke er aflønnet af AAU. Kortet er personligt og oprettes med billede og medarbejder-nummer.
Personerne skal først oprettes i IDM af den sekretær eller HR- medarbejder, som de er tilknyttet. Efterfølgende skal de have taget et foto ved det lokale Facility Support Kontor.
Alle skal bære deres AAUcard (AAUcard bruges som ID). Mange steder bruges AAUcard også som den fysiske nøgle til ens kontor m.m.
Der kan udleveres kortholder, keyhanger og evt. nøgle-yoyo til dit AAUcard på nærmeste Facility Support kontor.
Som udgangspunkt giver kortet adgang til AAU's bygninger. Er der brug for adgang til aflåste områder, kan det lokale Facility Support team hjælpe med at give adgang.
Leverandørkort (Servicemedarbejderkort)
Et leverandørkort gives til personer, som er tilknyttet universitet i en længere tidsperiode, fx hvis du er leverandør, håndværker, konsulent og skal udføre arbejde over flere uger/måneder.
Kortet er personligt og oprettes med billede, eksternt ID-nummer og din fødselsdato.
Kortet kan erhverves ved, at du henvender dig til det institut/den afdeling, som har rekvireret dig. Instituttet/afdelingen tager derefter kontakt til Campus Service via aaucard@adm.aau.dk, som vil udstede et leverandørkort til dig.
Som udgangspunkt giver kortet adgang til AAU's bygninger. Har du brug for adgang til aflåste områder, bedes du henvende dig til det lokale Facility Support team
Spørgsmål
Spørgsmål omkring kortets gyldighed og funktionaliter kan rettes til aaucard@adm.aau.dk eller det lokale Facility Support team.
Du kan få oprettet et adgangskort til AAU, som kun virker i en kort periode. Dette sker fx hvis du er håndværker og skal udføre et stykke arbejde på universitetet i en kortere tidsperiode, op til en måneds varighed, eller skal have adgang til aflåste områder. Kortet erhverves igennem instituttet/afdelingen, som har bestilt arbejdet og bliver udstedt hos det lokale Facility Support team.
Kortet er på forhånd tildelt en kode, som oplyses ved overdragelse. Et gæstekort har ikke påtrykt billede og kan derfor ikke bruges som ID-kort, men blot som adgangskort.
Er du gæst på AAU, kan du benytte dig af vores trådløse gæstenetværk AAU-1-DAY.
For at kunne tilslutte din computer til AAU-1-DAY skal du benytte dagens kode. Koden kan aflæses af alle ansatte og studerende på kodesiden for AAU-1-DAY. Bemærk at koden bliver opdateret hver dag ved midnat.